Zloději času – zákeřní lupiči, které si do života zveme sami.

Doba čtení: 3 minuty

  • Aktivity ****
  • Objem *
  • Úspěšnost **
  • Motivace **

„Nestíhám!“, křikl přes rameno a běžel kamsi za obzor. Obchodník uprostřed sezóny. Někdy mně napadá, jestli má čas dát si večer sprchu nebo jen cestou domů proběhne řekou?

Když jezdím s obchodníky do terénu, všímám si také, jak hospodaří s časem. Jak nakládá s těmi 24 hodinami? Má založeno na úspěch, nebo skončí za tři měsíce na kapačkách? Kdybych měl vyhodnotit nejčastější příčiny toho „Nestíhám!“, vejde se do dvou slov: Zloději času.

Kdo jsou zloději času?

Zloději času nejsou vždy externí překážky, jako například rušivé telefonáty, e-maily, nečekané úkoly nebo nekonečné porady.

Jsou to i zvyky a tendence, které máme zakořeněné. Sociální sítě, odkládání důležitých úkolů, přemíra multitaskingu – to vše nás odvádí od efektivního využití času. Tyto zloděje často sami podporujeme nedostatkem disciplíny, špatným plánováním nebo nerozhodností.

Jak vznikají?

Zloději času se objevují tam, kde chybí jasné priority a plán. A vzkvétají tam, kde chybí odvaha s nimi bojovat.

Například okamžité odpovídání na e-maily se může zdát produktivní, ale ve skutečnosti nás odvádí od úkolů, které mají skutečný význam.

Podobně je tomu s nevyžádanými telefonáty, které vás často vytrhnou uprostřed důležité práce a zanechají vás rozptýlené. Důsledkem je nejen frustrace, ale i neefektivita, která se promítá do naší práce i osobního života.

Ale přece…!

„Tome, to je důležitý zákazník, to musím vzít…“

Nebo „To je šéf, to nepočká.“

Populární je taky „Ty kráso, s tím se naháním už od rána, to musím vzít.“

Moje odpověď je pokaždé stejná: hypoteticky, kdybys seděl na toaletě, vezmeš to? (prosím ty, co právě odpověděli „ano“ aby překlikli na nějaký jiný článek a v případě komunikace se mnou volili radši SMS :))

Máme tendenci telefony zvedat hned, na maily odpovídat hned, s lidmi se potkávat hned. A proč? Protože teď je to stejně dobře, jako potom. Protože když ne teď, tak nevím kdy bude potom.

Jak se zloději času zatočit:

  1. Identifikujte své zloděje času.
    Co vás nejvíce okrádá o čas? Je to bezcílné scrollování sociálních sítí? Nekonečné porady? Nevyžádané telefonáty? Ujasněte si, co vás brzdí. A buďte k sobě upřímní!
  2. Stanovte si priority pomocí metody Eisenhowerovy matice.
    Rozdělte úkoly na důležité, naléhavé, kombinaci obojího nebo ani jedno. Zvlášť neplýtvejte časem na telefonáty, které neslouží vašim cílům – naučte se je efektivně odmítat nebo přesměrovat – do předem zaplánovaných bloků (bod 3).
  3. Zaveďte pravidla pro komunikaci.
    Omezte nevyžádané telefonáty tím, že si vymezíte konkrétní časové bloky pro telefonování. Stejně tak si zaplánujte i bloky, kdy budete odpovídat na maily.
  4. Naučte se říkat „ne“.
    Pokud vás někdo žádá o pomoc nebo ruší telefonátem, který není pro vás relevantní, zdvořile odmítněte nebo navrhněte jiný termín. Buďte pánem svého času a nenechte ostatní, aby rozhodovali o tom, co je pro vás prioritou. Teď naštvu vaše manažery, ale… Pokud vás trápí nekonečné porady, najděte si něco smysluplného, co budete během porady dělat a poradu si nechte běžet na pozadí.

Kým jste?

Vezměte do ruky telefon. Potěžkejte ho. Prohlédněte si ho. Máte? OK. Telefon je telefon. A je jen na vás, kdo ho drží; pán nebo otrok?

Řemeslník nebo zahradník, voják nebo politik, pán nebo dělník, všichni máme 24 hodin denně. Pouze to, jak s nimi naložíme dělá rozdíl mezi vítězem a poraženým… Mark Twain

PS: Něco, co může znít jako omluva manažerům: Manažeři, dělají vaši podřízení během porady něco jiného a neposlouchají vás?

  1. dejte poradě řád
  2. zkraťte poradu
  3. udělejte poradu zajímavou

Tomáš Parobek
Obchodník, manažer, kouč a autor knihy Přestaň prodávat.